سبد خرید

1- آزمون اختبار چیست و هر آنچه لازم است در این‌باره بدانید

آزمون اختبار چیست؟ هر آنچه لازم است درباره این آزمون بدانید

 

آزمون اختبار چیست؟

هر آنچه لازم است درباره این آزمون بدانید

 

در این مقاله قصد داریم به آزمون اختبار بپردازیم در ادامه با موضوعاتی که لازم است در باره این آزمون بدانید آشنا می شوید؛

• آزمون اختبار چیست؟

• کارآموز قبل از آزمون اختبار چه وظایفی را برعهده دارد؟

• لزوم فعالیت کارآموز تحت نظارت وکیل سرپرست تا قبل از قبولی در آزمون اختبار

• زمان برگزاری اختبار

• نحوه آمادگی برای اختبار

• اختبار کتبی کانون وکلای دادگستری

• آزمون شفاهی اختبار

• شرط قبولی در این آزمون چیست؟

• عدم قبولی در آزمون اختبار

• عدم شرکت در آزمون برای کارآموز چه پیامدی را به دنبال دارد؟

•️ آزمون اختبار شامل چه مواردی می باشد؟

•️ دریافت پروانه وکالت پایه یک دادگستری شامل چه مراحلی است؟

• نمونه سوالات اختبار با پاسخ تشریحی

 

چنانچه قصد آگاهی از شرایط و نحوه این آزمون را دارید، این مطلب را تا انتها مطالعه کنید. 
داوطلب آزمون وکالت، پس از قبولی در آزمون به عنوان کارآموز شناخته می‌شود. کارآموز تحت نظارت وکیل سرپرست فعالیت می‌کند. بعد از گذراندن ۱۸ ماه دوره کارآموزی و انجام اموری که به کارآموز محول شده ‌است، او باید در آزمون اختبار شرکت کند. چنانچه کارآموز بتواند نمره قبولی کسب کند، به ‌عنوان وکیل پایه ۱ شناخته می‌شود.

در این ‌صورت اختیارات بیشتری دارد و بدون محدودیت می‌تواند به ‌عنوان وکیل پایه ۱ به حرفه وکالت مشغول شود. کارآموزان باید بتوانند این آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارند. در دوره کارآموزی وکالت برای کارآموزان محدودیت‌هایی وجود دارد، اما با قبولی داوطلب او می‌تواند در تمام پرونده‌هایی که به او سپرده می‌شود، به‌ عنوان وکیل پایه یک حضور داشته باشد.

 

معنی اختبار و آزمون اختبار چیست؟

اختبار در رشته حقوق به معنی ارزیابی فعالیت در طول مدت کارآموزی است و در پاسخ به این سوال که آزمون اختبار چیست باید گفت؛ در پایان دوره کارآموزی وکالت برگزار می‌شود. این آزمون توسط کانون وکلای هر استان در موعد مقرر برگزار می‌شود. کارآموزانی که دروس و تکالیف مربوط به دوران کارآموزی را با موفقیت سپری کنند، می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. اگر اتمام فعالیت کارآموز توسط کمیسیون مربوطه تأیید شود، او حق حضور در آزمون را خواهد داشت.

این آزمون در دو مرحله کتبی و شفاهی برگزار می‌شود. اگر داوطلب در هر دو مرحله قبول شود، مرحله کارآموزی او به پایان می‌رسد سپس بعد از مراسم تحلیف (سوگند) پروانه وکالت پایه یک را دریافت خواهد کرد.

آزمون اختبار قضاوت چیست؟

لازم به ذکر است که آزمون اختبار برای قضاوت به عنوان آخرین مرحله از آزمون قضاوت محسوب میگردد که طی آن دو نفر از قضات عالی رتبه دیوان عالی کشور و یک نفر ریاست محترم گزینش قضات سوالاتی را از داوطلب می پرسند که در صورت قبولی در آن مرحله آزمون قضاوت به پایان خواهد رسید.

کارآموز قبل از آزمون اختبار چه وظایفی را برعهده دارد؟

بعد از قبولی داوطلب در آزمون وکالت، او باید تکالیف دوران کارآموزی را به‌ طور کامل انجام دهد. کارآموز باید در کارگاه‌های آموزشی و جلسات مربوط به وکالت شرکت کند. مدت این جلسات حداقل ۵۰ ساعت و به مدت ۲ ماه خواهد بود.
یکی از تکالیف کارآموزان معرفی وکیل سرپرست است. کارآموزان مکلف هستند تا قبل ‌از صدور پروانه کارآموزی، وکیلی که دارای شرایط باشد را به عنوان وکیل سرپرست خود، معرفی کنند. چنانچه وکیل سرپرست با این موضوع موافق باشد، کارآموز باید گواهی این قبولی را ارائه دهد. سپس می‌تواند تحت نظارت او دوران کارآموزی خود را آغاز کند.

وکیل سرپرست باید دارای شرایطی باشد، وکلایی که در تهران هستند، باید حداقل ۷ سال سابقه وکالت داشته باشند تا بتوانند به‌ عنوان وکیل سرپرست تعیین شوند. چنانچه شخصی قبل ‌از وکالت ۶ سال سابقه قضاوت داشته باشد با حداقل ۴ سال سابقه وکالت در تهران می‌تواند به‌ عنوان وکیل سرپرست معرفی شود. در سایر استان‌هایی که تحت پوشش کانون مرکز هستند، وکلا با ۴ سال سابقه وکالت نیز می‌توانند وکیل سرپرست شوند. در سایر شهرستان‌ها با ۲ سال سابقه وکالت امکان تعیین وکیل به‌ عنوان وکیل سرپرست وجود دارد.

علاوه ‌بر این موارد کارآموز وظیفه دارد تا مالیات سالانه دوران کارآموزی را پرداخت کند. در نهایت بعد از انجام تمام تکالیف، ارائه کارنامه کارآموزی و گواهی حضور در اداره معاضدت قضایی و آموزش رایانه‌ای، چنانچه کارآموز گزارش‌ها و گواهی انجام تکلیف را ارائه دهد و این موارد مورد قبول کمیسیون آموزشی کانون وکلا قرار بگیرد، او می‌تواند در آزمون اختبار شرکت کند.

 

لزوم فعالیت کارآموز تحت نظارت وکیل سرپرست تا قبل از قبولی در آزمون اختبار

توجه داشته باشید که کارآموز نمی‌تواند تا قبل ‌از دریافت پروانه‌ وکالت به ‌صورت منفرد یا حتی با کارآموزان دیگر دفتر یا مؤسسه‌ای تأسیس کند. این اقدام تخلف انتظامی محسوب می‌شود.
مطابق قانون، کارآموز مکلف است در دفتر وکیل سرپرست و تحت نظارت او فعالیت کند.
بعد از این‌که کمیسیون گزارش‌ها و کارنامه دوران کارآموزی را بررسی می‌کند، برای کارآموز درجاتی مانند قابل ‌قبول، خوب، عالی و بسیار خوب تعیین می‌شود. اگر درجه کارآموز خوب، بسیار خوب و عالی باشد، برای او به‌ ترتیب نمرات ۱ ،۲ و ۳ لحاظ خواهد شد. این نمرات در نهایت با نمره اختبار جمع می‌شوند. سپس با توجه به این نمره و نمره آزمون، معدل کارآموز تعیین خواهد شد.

️ دریافت پروانه وکالت پایه یک دادگستری شامل چه مراحلی است؟

در شرایطی که شخصی در آزمون وکالت قبول شود، باید در زمان در زمان مقرر در محل اعلام شده حاضر شود. بعد از آن اقدامات لازم برای شروع دوره کارآموزی صورت می‌گیرد. هر کارآموز مکلف است تحت نظارت وکیل سرپرست در محاکم مختلف حاضر شود. همچنین او باید تکالیفی مانند حضور در همایش‌های مربوط به وکالت، آشنایی با انواع سامانه‌ها و رفتارهای حرفه‌ای وکالت را در دوره‌ کارآموزی به‌ نحو احسن انجام دهد.

بعد از ۱۸ ماه دوره کارآموزی و انجام تکالیف مقرر کارآموز در آزمونی به نام آزمون اختبار شرکت می‌کند. در این آزمون اطلاعات کارآموز و دانش حقوقی او سنجیده می‌شود. چنانچه کارآموز بتواند در این آزمون نمره قبولی کسب کند، پروانه وکالت پایه یک به او اعطا خواهد شد.

زمان برگزاری آزمون اختبار

زمان برگزاری توسط کانون وکلای هر استان به ‌صورت مجزا برگزار می‌شود. یعنی این آزمون به‌ صورت سراسری و در روز واحدی نیست. هر کانون می‌تواند در شرایط مناسب، این آزمون را بر گزار کند. یعنی کانون وکلای استان‌ها تکلیفی به برگزاری در یک روز معین و سراسری ندارند. لذا نمی‌توان تاریخ دقیقی را برای این آزمون بیان کرد. آزمون اختبار هر سال در هر کانون، یک ‌بار برگزار خواهد شد.

نحوه آمادگی برای آزمون اختبار

همان‌طور که می‌دانید رشته حقوق و به ‌خصوص حرفه وکالت، نیازمند به‌روز بودن دانش و اطلاعات حقوقی است. یعنی هر شخصی که در این زمینه فعالیت دارد، باید به ‌صورت مداوم از قوانین و مصوبه‌های جدید اطلاع داشته باشد تا بتواند در این مسیر موفق باشد. شخصی نیز که به‌ عنوان کارآموز وکالت پذیرفته می‌شود، باید بعد از آزمون وکالت همچنان مطالعه مستمر داشته باشد. یعنی کارآموز نباید تصور کند که قبولی در آزمون وکالت پایان راه است، بلکه باید مطالعه خود را افزایش دهد و همیشه برای سؤالات حقوقی آمادگی داشته باشد.

️ آزمون اختبار شامل چه مواردی می باشد؟

کارآموز وکالت باید در دوران کارآموزی به ‌صورت مداوم در کلاس‌های آمادگی شرکت کند و مطالعه مستمر داشته باشد. علاوه ‌بر آزمون اختبار کتبی کانون وکلای دادگستری در آزمون شفاهی نیز نمره قبولی کسب کند. برای این قبولی لازم است که کارآموز در دروس حقوق مدنی، حقوق تجارت، حقوق جزا، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، حقوق ثبت، امور حسبی و سایر مقررات، نمره قبولی کسب کند و به این دروس تسلط کامل داشته باشد.

 

 

سوالات کتبی آزمون اختبار

آزمون در دو مرحله‌ی کتبی و شفاهی اخذ می گردد. سوالات آزمون اختبار کانون وکلای دادگستری کتبی، و به ‌صورت تشریحی طرح می‌شوند یعنی کارآموز باید به سؤالات آزمون اختبار کتبی کانون به‌ صورت تشریحی پاسخ دهد. پاسخ‌های داوطلب باید مستند و مستدل باشند. معمولاً برای هر کدام از دروس این آزمون ۲ یا چند سوال تشریحی مطرح می‌شود.
داوطلب باید در طول چندین ساعت که برای این آزمون تعیین می‌شود، به این سوالات پاسخ دهد. سوالات آزمون اختبار به‌ صورت استاندارد طرح می‌شوند، تا میزان آمادگی و دانش کارآموز به ‌طور کامل سنجیده شود.

مجموعه سؤالات آزمون اختبار کتبی

آزمون شفاهی اختبار

اگر کارآموز در آزمون کتبی اختبار نمره قبولی کسب کند، از او دعوت می‌شود تا برای مصاحبه شفاهی در زمان مقرر حاضر شود. آزمون شفاهی اختبار نیز مانند آزمون کتبی توسط کانون وکلای هر استان به ‌صورت مجزا برگزار می‌شود. لذا این آزمون نیز تاریخ مشخصی ندارد.
در زمان شیوع ویروس کرونا آزمون به‌ صورت غیرحضوری برگزار شد. یعنی کارآموزان در بستر اینترنت در آزمون شفاهی اختبار شرکت کردند. با توجه به عادی شدن شرایط در جامعه و کاهش شیوع این ویروس، به احتمال فروان، آزمون های بعدی اختبار به ‌صورت حضوری برگزار خواهد شد.

شرط قبولی در آزمون اختبار چیست؟

کارآموزانی که بتوانند در آزمون کتبی اختبار نمره ۱۰ از ۲۰ را در حداقل ۵ درس و معدل ۱۲ از ۲۰ را کسب کنند، برای آزمون شفاهی دعوت می‌شوند. در آزمون کتبی دروس و مواد با ضریب ۳ ملاک تعیین معدل قبولی خواهند بود. در آزمون شفاهی اختبار نمره هرکدام از دروس با ضریب ۲ ملاک تعیین معدل قبولی خواهد بود.

عدم قبولی در آزمون اختبار

گاهی ممکن است کارآموزان به‌ علت عدم آمادگی و عدم تسلط به قوانین، در آزمون اختبار پذیرفته نشوند. در این شرایط آن‌ها می‌توانند تا ۲ نوبت دیگر در آزمون اختبار شرکت کنند. چنانچه داوطلب در مراحل تجدید آزمون اختبار نیز پذیرفته نشود، پروانه کارآموزی او ابطال خواهد شد. یعنی او باید دوباره در آزمون کارآموزی وکالت شرکت کند و در صورت قبولی در آزمون وکالت، دوران کارآموزی خود را مجدداً طی کند.

عدم شرکت در آزمون اختبار برای کارآموز چه پیامدی را به دنبال دارد؟

اگر کارآموز در آزمون اختبار شرکت نکند و برای این عدم حضور عذر موجه داشته باشد، لازم است که این موضوع را تا یک هفته بعد از آزمون اختبار به کمیسیون مربوطه اعلام کند. اگر عذر او پذیرفته شود، کارآموز می‌تواند در آزمون اختبار بعدی شرکت کند. مواردی مانند زایمان، بیماری با ارائه گواهی پزشک متخصص، فوت نزدیکان نسبی یا سببی درجه اول و سفر حج واجب نمونه‌هایی از عذرهای موجه برای عدم حضور در آزمون اختبار محسوب می‌شوند. اگر عذر کارآموز موجه نباشد یا نتواند نمره قبولی کسب کند، می‌تواند تا دو نوبیت بدون تکرار دوره کارآموزی، در آزمون اختبار بعدی شرکت کند.

منابع پیشنهادی برای آمادگی سریع آزمون اختبار

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

در حال بارگذاری ...