سبد خرید

پاسخ به سوالات متداول و پر تکرار آزمون های حقوقی

پاسخ به سوالات متداول و پر تکرار آزمون های حقوقی

آیا متن قوانین مرجع طراحی سؤالات آزمون‌های حقوقی هستند؟

با توجه به تغییر در سبک طراحی سؤالات آزمون‌های حقوقی در سال‌های گذشته، دیگر صرف تسلط به متن قوانین برای موفقیت در آزمون‌های حقوقی کفایت نمی‌کند و داوطلبین باید با تسلط بر کتاب‌های آزمونی که مجموعه‌ای از متن قوانین و نظریات اساتید برجسته حقوقی می‌باشند، خود را به تسلط کافی برسانند.

بهترین منابع برای شرکت در آزمون‌های حقوقی چه کتاب‌هایی هستند؟

تجربه ثابت کرده است آثار انتشارات دوراندیشان به عنوان یکی از اولین مؤسسات آموزشی در زمینه کسب آمادگی برای آزمون‌های حقوقی، همواره به بهترین شکل ممکن پاسخگوی نیازهای داوطلبین آزمون‌های حقوقی بوده‌اند و این موضوع بارها در مصاحبه‌های رتبه‌های تک‌رقمی آزمون‌های وکالت، قضاوت، کارشناسی ارشد و دکتری مورد تأیید قرار گرفته است.

بهترین منابع برای شرکت در آزمون‌های حقوقی چه کتاب‌هایی هستند؟

خیر، بسیاری از شرکت‌های دولتی و خصوصی از جمله بانک‌ها و وزارتخانه‌ها در واحدهای حقوقی خود نیاز به کارشناسان حقوقی دارند، که این حوزه نیز از دیگر فرصت‌های شغلی برای مشاغل حقوقی است.

آزمون وکالت به چه صورتی برگزار می‌شود؟

آزمون وکالت به صورت سالانه برگزار می‌شود . این آزمون معمولاً هر سال در آذرماه برگزار می‌شد اما با شیوع کرونا زمان برگزاری آزمون وکالت (اسکودا) نیز دستخوش تغییر شده و با تعویق همراه شد.

زمان ثبت نام آزمون وکالت کدام ماه است؟

تا پیش از شیوع کرونا، زمان ثبت نام آزمون وکالت (اسکودا) در بازه زمانی انتهای شهریورماه و ابتدای مهرماه بود. اما پس از شیوع کرونا و حواشی ایجاد شده، در سال 1400 زمان ثبت نام دست خوش تغییر شده است.

حداقل سن برای شرکت در آزمون وکالت چقدر است؟

بیست و چهار سال کامل شمسی در زمان ثبت‌نام.

هزینه ثبت نام در آزمون وکالت چقدر است؟

طبق آخرین اطلاعات، در آگهی ارسال شده توسط اسکودا برای سازمان سنجش، هزینه شرکت در آزمون برای سال 1400 ، سیصد هزارتومان در نظر گرفته شده است. این هزینه سالانه افزایش می‌یابد.

سوالات متداول 1

برای قبولی در آزمون وکالت چقدر زمان لازم است؟

زمان مورد نیاز برای دوران مطالعاتی هر فردی برای کسب موفقیت در آزمون وکالت بسته به شرایط آن فرد متفاوت است. ولی به طور میانگین برای قبولی در این آزمون حداقل 6 الی 8 ماه زمان نیاز است. موضوعی که ممکن است بسته به پایه درسی قوی یا ضعیف برای افراد بین 3 ماه تا یک سال نیز متغیر باشد.

چند نهاد اقدام به برگزاری آزمون وکالت می‌نمایند؟

در ایران به طور کلی دو نهاد اقدام به برگزاری آزمون وکالت می‌نمایند . نهاد اول اسکودا یا همان کانون وکلا می‌باشد و نهاد دوم مرکز وکلای قوه قضاییه است که پیش‌تر با نام مرکز مشاوران در میان حقوقی‌ها شهرت داشت.

 
 

 

 

چه تفاوت‌هایی میان کانون وکلا و مرکز وکلا وجود دارد؟

 کانون وکلا یک نهاد مستقل است و در مقابل، مرکز وکلا نهادی وابسته به قوه قضاییه است.

در پذیرش کانون وکلا صرفاً شایستگی‌های علمی افراد مورد سنجش قرار می‌گیرد، اما در مرکز وکلا به‌تبع وابستگی این نهاد به سیستم قوه قضاییه، افراد از نظر ظاهری، سیاسی و اجتماعی نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند. در سال‌های گذشته بعضاً شاهد انتشار حکم شکایت مرکز وکلا از وکلای خود بوده‌ایم.

 
 

 

 

دلیل این شکایت‌ها  مشاهده مسائل غیراخلاقی در مکالمات تلفنی این افراد عنوان شده است، این به معنای بررسی مکالمات وکلای وابسته به این نهاد توسط این مجموعه می‌باشد، موضوعی که پیش‌تر بهادری جهرمی رییس مرکز وکلای قوه قضاییه نیز در گفت‌وگویی در لایو اینستاگرام آن را عنوان کرده بود.

آیا در روند پذیرش کانون وکلا و مرکز وکلا تفاوتی وجود دارد؟

بله، در کانون وکلا ما با یک مرحله آزمون تستی مواجه هستیم و پس از قبولی در این مرحله، پذیرفته‌شدگان وارد پروسه دوران کارآموزی می‌شوند. در نقطه مقابل در مرکز وکلا پذیرفته‌شدگان پس از قبولی در محله تستی، وارد مرحله دوم می‌شوند.

در مرحله دوم آزمون وکلای قوه قضاییه چه مسائلی مطرح می‌شوند؟

مصاحبه، تست روانشناسی و تحقیقات محلی بخش‌هایی از این مرحله هستند.

در مصاحبه مرکز وکلا چه می‌گذرد؟

مصاحبه مرکز وکلا به دو بخش عمومی و اختصاصی تقسیم می‌گردد. در بخش عمومی سؤالاتی درباره وضعیت اجتماعی جامعه و مسائل شرعی مورد پرسش قرار می‌گیرند.

در بخش دوم مصاحبه یعنی بخش اختصاصی، سؤالات حقوقی مورد پرسش قرار می‌گیرند.

آیا فرایند مصاحبه و تحقیقات محلی مرکز وکلا در راستای همدیگر هستند؟

تجربه شرکت‌کنندگان سال‌های گذشته می‌گوید انجام فرایند تحقیقات محلی به معنای قبولی شما در مصاحبه نیست و این دو موضوع فرایندی جدا از یکدیگر دارند.

در فرایند تحقیقات محلی مرکز وکلا چه می‌گذرد؟

به گفته بهادری جهرمی سخنگوی فعلی دولت و رییس سابق مرکز وکلای قوه قضاییه، در فرایند پذیرش مرکز وکلا از هفت نهاد در رابطه با افراد استعلام گرفته می‌شود.

مرحله دوم آزمون مرکز وکلا در چه مدتی طی می‌شود؟

تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد، این مرحله دست‌کم یک‌سال طول می‌کشد.

سوالات متداول 2

آیا برای شرکت در آزمون وکالت نیاز به ارائه کارت پایان خدمت است؟

بله، در آزمون کانون وکلا هنگام ثبت‌نام نیاز به ارائه کارت پایان خدمت و یا مدرک معافیت از خدمت سربازی است. در مرکز وکلا نیز نیاز به ارائه مدرک نظام وظیفه می‌باشد، هرچند این نهاد در هنگام ثبت‌نام سخت‌گیری کمتری در رابطه با مدرک نظام وظیفه دارد و اصولاً برای ارائه این مدرک بازه زمانی کوتاهی را به عنوان فرصت ارائه می‌دهد.

حداقل نمره برای قبولی در آزمون وکالت چقدر است؟

حداقل نمره قبولی در آزمون، بر اساس آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری شصت درصد از کل نمره آزمون است و پذیرش افراد بدون کسب نمره لازم، ممنوع است. البته این روزها طرح تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار میان مجلس و شورای نگهبان در گردش است که در صورت تصویب آن، حداقل نمره مورد نیاز به شدت کاهش یافته و پذیرش در آزمون وکالت از بُعد علمی ساده‌تر خواهد شد!

منابع آزمون وکالت چیست؟

درس‌های حقوق مدنی، آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری، حقوق جزا، حقوق تجارت، متون فقه (تحریرالوسیله) و قانون اساسی دروس مشترک در آزمون وکالت هر دو نهاد برگزارکننده آزمون است.

در آزمون کانون وکلا درس اصول فقه نیز از منابع آزمون است و در نقطه مقابل در آزمون مرکز وکلا درس حقوق ثبت از منابع آزمون است.

کدام‌یک از درس‌های حقوقی از اهمیت آزمونی بیشتری در آزمون وکالت برخوردار هستند؟

حقوق مدنی و آیین دادرسی مدنی با ضریب سه در آزمون اسکودا از اهمیت بیشتری نسبت به سایر دروس برخوردار هستند.

بازه زمانی برگزاری آزمون قضاوت چگونه است؟

آزمون جذب عمومی قضاوت به صورت سالانه و در هر سال یک‌بار برگزار می‌شود.

آزمون قضاوت چند مرحله ای است؟

آزمون قضاوت در دو مرحله برگزار می‌شود. مرحله نخست مرحله تستی و مرحله دوم مصاحبه و تحقیقات محلی است.

مرحله دوم آزمون قضاوت در چه مدتی طی می‌شود؟

این مرحله دست‌کم یک‌سال زمان می‌برد.

منابع آزمون قضاوت چیست؟

منابع آزمون قضاوت در جدیدترین تصمیم قوه قضاییه دچار تغییرات بسیار زیادی شده است.

طبق آخرین تغییرات از این پس:

حقوق مدنی (مباحث: شروط ضمن عقد، سقوط تعهدات، الزامات خارج از قرارداد، بیع، اجاره، رهن و ارث)

استعداد شغلی

آیین دادرسی مدنی، آیین دادرسی کیفری

حقوق جزای «عمومی»

لمعه (مباحث: قضاء، شهادت، متاجر، دین، رهن، ضمان، صلح، اجاره، وکالت، شفعه، وصایا، نکاح، حدود، قصاص و دیات)

اصول فقه (مباحث: الفاظ، مفهوم و منطوق، عام و خاص، مطلق و مقید و اصول عملیه)

قواعد فقه (مباحث: ید، لاضرر، غرور، اتلاف، احسان، علی الید، اکراه، اضطرار، درا، لوث و قسامه، اقدام، نفی عسر و حرج، تسلیط، تلف قبل از قبض)

نکته: تجارت و جزای اختصاصی جزء منابع آزمون قضاوت نیستند.

به طور کلی چند نوع آزمون قضاوت داریم؟

دو نوع، جذب عمومی و جذب اختصاصی.

فرق بین جذب عمومی و جذب اختصاصی قضاوت چیست؟

جذب عمومی به صورت سالانه و در دو مرحله آزمون علمی و مصاحبه برگزار می‌شود اما جذب اختصاصی مختص داوطلبانی است که دارای شرایط ویژه‌ای هستند.

قوه قضاییه در فرآیند جذب اختصاصی از میان کسانی که در دانشگاه‌های معتبر و با کسب نمرات خوب فارغ‌التحصیل شده‌اند عده‌ای را برای تصدی این منصب گزینش می‌کند و متقاضیان واجد شرایط بدون شرکت در آزمون کتبی قضاوت به مرحله مصاحبه علمی راه پیدا می‌کنند.

آیا تنها راه رسیدن به شغل قضاوت شرکت در آزمون است؟

خیر، علاوه بر شرکت در آزمون می‌توان با تحصیل در دانشگاه علوم قضایی، بدون شرکت در آزمون‌های قضاوت، به منصب قضاوت رسید.

روش ورود به دانشگاه علوم قضایی چگونه است؟

برای تحصیل در دانشگاه علوم قضایی باید از طریق شرکت در کنکور سراسری اقدام کرده و بعد از پذیرش در این کنکور در انتخاب رشته، دانشگاه علوم قضایی را انتخاب کنید.

دانشگاه علوم قضایی چه مزایایی دارد؟

تحصیل‌کنندگان در دانشگاه علوم قضایی از مزایایی همچون دریافت حقوق ماهانه، استفاده از خوابگاه و امکانات آموزشی، گذراندان دوران سربازی در قوه قضاییه و اشتغال بعد از اتمام دوران تحصیلی در قوه قضاییه بهره‌مند می‌شوند.

آیا شرکت در آزمون قضاوت محدودیت سنی دارد؟

حداقل سن برای شرکت در این آزمون 22 سال و حداکثر سن 33 سال است.

بازه زمانی برگزاری آزمون سردفتری چگونه است؟

برگزاری آزمون سردفتری از نظم خاصی پیروی نمی‌کند. این آزمون آخرین بار در سال 1397 برگزار شد.

منابع آزمون سردفتری چیست؟

حقوق تجارت، حقوق جزا، حقوق مدنی، حقوق ثبت، آیین‌نامه‌ها و مقررات ثبتی، ادبیات فارسی و ادبیات عربی و معارف اسلامی منابع آزمون سردفتری در آخرین دوره برگزاری آن بوده‌اند.

منابع آزمون داوری و میانجیگری چیست؟

منابع بخش داوری عمومی آزمون داوری، دروس حقوق مدنی، حقوق تجارت، حقوق داوری، مهارت‌های حل اختلاف، فقه، اصول فقه، آیین دادرسی مدنی، اجرای احکام مدنی و قانون شورای حل اختلاف می‌باشد.

 

در حال بارگذاری ...